Εκπαιδευτικός: Ελισάβετ Κρίπα
3ο Δημοτικό Σχολείο Νέας Ιωνίας
Ο εκπαιδευτικός μοιράζει σε όλα τα παιδιά της τάξης από ένα χαρτί Α4 και ζητά να το μουτζουρώσουν με μολύβι, όσο γίνεται περισσότερο, χωρίς να το σκίσουν.
Οι μαθητές γεμίζουν τα χαρτιά τους μουτζούρες, κάτι που τους αρέσει ιδιαίτερα. Ο εκπαιδευτικός δείχνει τη μουτζούρα κάθε παιδιού στην ολομέλεια της τάξης.
Στη συνέχεια, τους ζητά να μετατρέψουν τη μουτζούρα σε καλλιτεχνική μουτζούρα, αλλάζοντας το άσχημο, το μουτζουρωμένο και αρνητικό σε κάτι όμορφο, δημιουργικό και θετικό. Τα παιδιά χρησιμοποιούν τη φαντασία τους, βάζουν πλαίσιο στο έργο τους, χρώματα, αυτοκόλλητα και άλλα υλικά. Ο εκπαιδευτικός δείχνει στην ολομέλεια της τάξης τα σχέδια όπως μετατράπηκαν μέσω της φαντασίας και της εστίασης στο θετικό. Εξηγεί στα παιδιά ότι είναι στο χέρι μας να μετατρέψουμε το άσχημο σε όμορφο, το κακό σε καλό και τη μουτζούρα της ζωής σε δημιουργία.
Σε δεύτερο χρόνο, ο εκπαιδευτικός φέρνει στην τάξη ζευγάρια γυαλιά διαφορετικού χρώματος. Συναποφασίζουμε τι εκφράζει για τους περισσότερους κάθε χρώμα: π.χ. το κίτρινο -τη χαρά, το κόκκινο – την αγάπη, το μαύρο – κάτι αρνητικό, που μας φοβίζει. Όλα τα παιδιά φορούν αρχικά τα μαύρα γυαλιά και εστιάζουν σε αρνητικά συναισθήματα, σκέψεις, καταστάσεις που μοιράζονται στην τάξη. Σταδιακά, φοράνε τα κίτρινα γυαλιά και μοιράζονται χαρούμενες σκέψεις, συναισθήματα, καταστάσεις, πράσινα και φτάνουμε στα κόκκινα για να δούμε τον κόσμο γύρω μας, μέσα από το πρίσμα της αγάπης. Το μήνυμα που περνάμε είναι ότι η διάθεση και η στάση μας απέναντι στη ζωή εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την εστίασή μας.
Απόηχος
Η δραστηριότητα αυτή άρεσε ιδιαίτερα στα παιδιά. Όχι μόνο γιατί κάποιος εκπαιδευτικός τους ζήτησε να μουτζουρώσουν το χαρτί τους, κάτι που ήταν αντίθετο με συνήθεις σχολικές πρακτικές, αλλά επειδή δεν πίστευαν ότι θα μπορούσαν να μετατρέψουν το ‘άσχημο’ σε ‘όμορφο’. Τα παιδιά, όπως και οι ενήλικες δεν είναι συνηθισμένα στη θετική εστίαση, εύκολα όμως αφήνονται στη μαγεία του θετικού.